Koronavirus i djeca: kako kvalitetno ispuniti vrijeme kod kuće

U vrijeme pojave koronavirusa u svijetu, ali i u Hrvatskoj, gotovo sva djeca predškolske dobi svoje svakodnevno vrijeme provode kod kuće, a ne kao što je to inače slučaj u vrtiću sa svojim odgojiteljicama i vršnjacima. Djeca u ovoj situaciji doživljavaju veliku promjenu u odnosu na svakodnevno funkcioniranje u uobičajenim okolnostima. Svaka nagla promjena u životu djeteta, kao što je ova koju trenutno doživljavamo, može ostaviti razne posljedice na samo dijete – ono proživljava sve što i osobe iz njegove okoline, iako roditelji često nisu toga svjesni. Stoga je jako važno da s djetetom iskreno i na dobno primjeren način razgovarate o novonastaloj situaciji, objasnite mu koji su točno razlozi zašto sada mora svaki dan boraviti kod kuće, zašto ne ide u vrtić, zašto ne može ići u park ili šetnju i slično. Dopustite djetetu da Vas pita sve što želi znati, te mu dajte iskrene odgovore, jer ono uvijek može doznati ako ste nešto izmislili – zbog čega se može dogoditi da izgubi povjerenje u Vas. Također, budite oprezni pri davanju informacija – one moraju biti razvojno primjerene, jer ukoliko nisu, to može uzrokovati anskioznost ili zbunjenost, pogotovo kod manje djece. Koristite riječi i pojmove koje djeca mogu razumjeti. Prihvatite dječje misli, osjećaje i reakcije.

Također, iznimno je bitno da dijete nastavi održavati redovitu rutinu – napravite okvirni raspored svakodnevnih aktivnosti, kako dijete ne bi izgubilo dnevni ritam. Uključite svoje dijete u igre i druge zanimljive aktivnosti.

Pokušajte izbjegavati gledanje ili slušanje uznemirujućih vijesti u prisutnosti djeteta. Osobito je važno da tijekom boravka kod kuće održite kontrolu nad korištenjem digitalnih tehnologija. Nemojte dopustiti da dijete previše gleda televiziju i zastrašujuće sadržaje. Ponavljanje takvih scena može biti uznemirujuće i zbunjujuće za dijete. Iako roditelji svakodnevno prate vijesti o tome što se događa u zemlji, većina djece ipak želi ostati dijete – oni možda ne žele razmišljati o tome, oni bi se radije igrali.

Kako bismo Vas podsjetili na pravila korištenja digitalnih tehnologija kod djece predškolske dobi, u nastavku navodimo smjernice Američke pedijatrijske akademije (2016):

  • djeca mlađa od 18 mjeseci  trebaju izbjegavati ekrane;
  • djeca u dobi od 18 do 24 mjeseci ako već moraju koristiti, trebaju koristiti visoko kvalitetne programe i gledati ih zajedno s roditeljima;
  • djeci u dobi od 2 do 5 godina ograničiti korištenje ekrana na 1 sat dnevno visoko kvalitetnog programa.

Kako postaviti granice pri korištenju digitalnih tehnologija?

  • razmislite o pravilima za korištenje medija i tehnologije u svojem domu;
  • iskoristite vrijeme pred ekranom kao zajedničko vrijeme;
  • naučite više o uslugama, sadržaju, tehnologiji i dobnim ograničenjima;
  • od najranije dobi učite djecu dobrim navikama korištenja medija – Vi ste im najvažniji uzor;
  • razgovarajte o potencijalnim neugodnim iskustvima te o tome što bi dijete trebalo učiniti u takvim situacijama;
  • odredite u kojem dijelu doma želite da djeca koriste medije;
  • odredite kada i koliko dugo želite da dijete koristi uređaje;
  • koje sadržaje/aplikacije dijete smije koristiti, a koje ne;
  • razmislite o tome kakve posljedice određeni sadržaj može imati na Vaše dijete;
  • istražite više o aplikacijama koje omogućuju kontroliranje i odabir sadržaja;
  • razgovarajte s djetetom o sadržajima koje gleda ili igra.

Pripremila:
Severina Hađija, stručna suradnica psihologinja