Montessori minute

Montessori odgojiteljice DV Mala kuća svakog ponedjeljka objavljivat će za roditelje i djecu vježbe iz Montessori pedagogije.Vježbe su jednostavne, lako se pripremaju i nije potreban Montessori materijal. Svoje fotografije rada na vježbama, prijedloge, nedoumice i pitanja pošaljite nam na mail: minutemontessori@gmail.com

Radujemo se!!!

Odgojiteljice:
Nika Bagarić,
Martina F. Feregja,
Dubravka Kalinić,
Franica Lasić,
Vedrana Ledinić


25/05/2020

Matematičke vještine u svakodnevnom okruženju

Matematika nastaje iz čovjekova uma  u kontaktu s prirodom, svijetom  i predstavlja svijet, faktore vremena i prostora . Dijete u prvo vrijeme svog života doživljava i upoznava svijet preko osjetila a potom pomalo gradi apstraktne pojmove o svemu što ga okružuje. Tako dijete kreira svoj mentalni um, a time i svoje mentalne mape koje potiču  sve dublji razvoj inteligencije i samog snalaženja u svemu. Maria Montessori primjetila je da je matematika apstraktan koncept  te je smatrala da je treba učiniti što konkretnijom kako bi je djeca mogla razumjeti.  Sama osmišljava , gradi i razvija didaktički materijal za matematiku koji ujedno spontano potiče razvoj djetetovog matematičkog uma. Montessori matematičji didaktički materijal također unosi pojmove reda, orijentacije, točnosti, ponavljanja koji  kroz daljnji život olakšava samostalnost, prilagodljivost i razumijevanje stvari i pojmova koja nas okružuju.

 Montessori matematički pribor omogućuje djetetu da brojevne veličine konkretno – osjetilno spozna i dođe do najviših matematičkih apstrakcija. Veličine se pokazuju konkretno , osjećaju se vidom i opipom , potom se uvode simboli –  brojevi, zatim se brojevi i konkretne veličine povezuju, uvježbavaju aritmetičke operacije – zbrajanja, oduzimanja, množenje, dijeljenja i sve kroz igru, radost i djeci prilagodljiv način. Stoga djeca na matematičke probleme gledaju kao na čaroliju jer kroz zabavu i igru prepuštaju se lako usvajanju matematičkih pojmova i operacija.

U sljedećim aktivnostima donosim samo početni dio otkrivanja matematike i njenih tajni.

  1. RAZVRSTAVANJE U SKUPINE

Ovo je jednostavna aktivnost razvrstavanja predmeta u skupine .Kad dijete shvati koncept, onda se može na više načina razvrstavati npr. po boji, obliku, veličini …

Potreban materijal : 

  • 4 skupine malih predmeta ( npr. olovke, perlice, kvačice …)
  • Košara ili kutija
  • 4 komada špaga , dužine cca 50 cm svaki

Neka dijete odnese košaru i sjedne pokraj vas s lijeve strane. Stavite košaru ispred sebe i porazgovarajte s djetetom o predmetima koji su u njoj. Objasnite mu da su predmeti pomiješani te ih treba razvrstati u skupine . Potom uzmite špag i napravite krugove pomoću dna košare. Po jedan predmet stavite u svaki krug a ostatak dijete razvrstava . Možete kombinirati razvrstavanje predmeta po boji, obliku, veličini..

 

  1. BROJKE OD BRUSNOG PAPIRA

Za ovu aktivnost Vam je potrebno :

  • nekoliko listova brusnog papira ( nježnije teksture da ne grebe jako ),
  • ljepilo
  • 10 komada kartona ( iste dimenzije )
  • Olovka
  • Škare
  • Posuda s vodom za sentibiliziranje prstiju i čista krpa za brisanje ruka

( Za početak na poleđini brusnog papira ispišite brojeve od jedan do deset , pažljivo ih izrežite i zalijepite na komade kartona.  )

Zamolimo dijete da nam se pridruži donoseći kutiju sa pripremljenim brojevima brusnog papira. Potom senzibilira prste tj. kažiprst i srednjak opere sa mlakom vodom i obriše ih. Izvadite karton s brojem jedan  i stavite  ju na stol između vas i djeteta. S nedominantnom rukom pridržite karton, a kažiprstom i srednjakom dominantne ruke prođite preko brojke na isti način kako se brojka piše. Izgovorite naziv brojke „ jedan „  i zatim zamolite dijete da i ono to napravi. Kada dijete to napravi uvodite daljnje brojeve. Za mlađu djecu možete početi sa brojevima od jedan do pet pa postupno uvoditi daljnje brojeve.

Kada dijete ovlada nazivima brojeva pitate ga da vam pokaže koji je neki broj . Npr. „ Pokaži mi broj dva .“ a za daljnji stupanj spoznaje potrebno je da dijete samo imenuje i pokazuje broj.

Savjet:

  • Ako dijete ne može imenovati broj , ponovite ranije faze
  • Ohrabrite dijete da prstom prati oblik broja dok ga izgovara.Tako će postići vizualni, taktilni i slušni doživljaj što će olakšati proces učenja
  • Nemojte usvajati više od dva ili tri nova broja svakog dana

 

  1. PREDMETI NA UŽETU

Ova aktivnost utvrđuje shvaćanje količine do deset. Zajedno sa djetetom potražite najdraže predmete koje ćete potom zajedno razvrstavati i kroz igru usvojhiti nove matematičke operacije.

 

Potreban materijal :

  • 10 velikih prozirnih vrećica
  • 10 kvačica za rublje
  • Različiti predmeti skupljeni u skupine od 1 do 10 ( npr. 1 plišani medo, 2 autića, 3 bojice… )
  • Uže dovoljno veliko da se razvuče preko sobe
  • Pladanj

Stavite sve predmete, vrećice za namirnice i kvačice na pladanj i zamolite dijete da ga odnese do stola. Neka dijete sjedne s vaše lijeve strane, a pladanj neka bude ispred njega. Kažite djetetu da će napraviti uže s brojevima, počevši od jedan do deset. Uputite ga da razvrsta  predmete u skupine. Neka pronađe predmet koji je jedan, odnosno samo jedan te vrste  i stavi ga u vrećicu. Pokažite mu i pomozite kako zavrnuti rub  vrećice i zatvoriti je pomoću kvačice.Stavite vrećicu na stol.Potom porazgovarajte koji broj dolazi nakon jedan. Ako se ne može sjetiti dajte mu bilo koja dva predmeta da ih prebroji – to će mu svakao pomoći i potaknuti.  Neka pronađe skupinu na dva predmeta , stavi ih u vrećicu i zatvori je. Ponovite iste korake za ostatak brojeva do deset. Zatim se dogovorite gdje bi bilo najzgodnije da izložite vrećice i ujuedno privežete uže. Nakon toga zamolite dijete da vam pronađe vrećicu s jednim predmetom i doda. Ponavljate isto dok svi upakirani predmeti ne budu na užetu u redu od jedan do deset.

 

Savjet :

Objesite uže tako da dijete može vidjeti predmete na njemu, manipulirati s njima i razvijati nove igre.

 

 

 

  4. BROJALICE S BROJEVIMA

 

Ruža od Božura

Jedan, dva, tri

Od koga si ti?

Ja sam Ruža, 

Od Božura, 

Božurova kći.   

 

Bijeli Mjesec i sestrica Danica

Jen’, dva, tri, četiri, pet,

šest, sedam, osam, devet, deset,

izašao bijeli Mjesec,

i njegova sestrica,

Zvjezdica Danica.

 

Brojalica spavalica

Jedan, dva – mjesec na dnu rijeke sja.

Tri, četiri – zaspali su svi leptiri.

Pet, šest – zec donio važnu vijest.

Sedam, osam – nek se svlači tko je pospan.

Devet – hej, pospanci svi u krevet.

Devet – zvijezda crvenkastih.

Devet – zvijezda zelenkastih.

Devet – zvijezda bjeličastih.

Devet – zvijezda ljubičastih.

Samo jedna plava,

Al i njoj se spava.

Klonula joj glava

Na plav jastuk neba,

Jer – spavati treba.

 

Pripremila : Dubravka Kalinić , Montessori odgajatelj

 

 

Literatura :

  • Philipps, S. „ Montessori priprema za život „ , Naklada Slap, 2003.
  • Pitamic ,M. „ Pokaži mi kako se to radi „ , Mozaik knjiga , 2014.