Čovjek se rađa kao društveno biće i djeca prije nego što progovore, od samog rođenja, komuniciraju s okolinom, uživaju u interakciji s drugim ljudima, u njihovom glasu, dodiru, mirisu. Kao što su spoznajni, emocionalni ili socijalni razvoj procesi, tako i jezični razvoj ima svoju putanju. Komunikacija je temelj usvajanja jezika i razvoja govora jer se jezik uči u komunikaciji. Značajan napredak u razvoju jezično – govornih sposobnosti nastaje nakon što dijete nauči kako porukom utjecati na pažnju druge osobe, tj. nakon što su usvojene osnove komunikacije odnosno niz znanja i vještina koje će mu omogućiti da postane komunikacijski aktivno i pripremi se za usvajanje jezika. Obično djeca usvajaju jezik lako i bez napora, spontano, iako ne rade to svi istom brzinom i na isti način. Komunikacijski i jezični razvoj najintenzivniji su u prve tri godine života.
Prije prvog rođendana, iako još ne govore, djeca itekako komuniciraju. Pretežno komuniciraju pogledom, mimikom i gestama. U predjezičnom razdoblju jezik se intenzivno razvija, dijete se „igra“ svojim govornim organima i počinje brbljati oko 6. mjeseca života. Za govor djeteta krajem prve godine se često kaže da dijete govori na nekom „svom jeziku“, dijete zapravo imitira glasove i zvukove iz okoline poštujući intonaciju i ritam materinskog jezika. Prva riječ sa značenjem se javlja između 10. i 14. mjeseca, oko 18. mjeseca dijete u svom rječniku ima oko 50 riječi što mu omogućuje kombiniranje riječi prije drugog rođendana (npr. mama daj, tata dođi).
Znakovi upozorenja – moguća odstupanja u razvoju komunikacije (prema R. Rade, 2015) | |
Oko prvog rođendana |
Prije drugog rođendana |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Važno je prepoznati rane pokazatelje odstupanja jer pojačano, pažljivo i promišljeno bavljenje djetetom može dati iznimno dobre rezultate. To ponekad podrazumijeva blagu roditeljsku potporu, a ponekad i pomoć drugih stručnjaka. Neke teškoće je moguće u potpunosti ukloniti, a neke tek ublažiti.
Smjernice za poticanje komunikacijskog i jezičnog razvoja, kao i prijedlozi aktivnosti u tekstu „Podrška za roditelje (Bromley)“ korisni su za svu djecu, kako za djecu usporenog komunikacijskog i jezičnog razvoja, tako i za djecu čiji se rani razvoj odvija očekivanim tijekom.
Podrška za roditelje (Bromley)
Marta Jovanović, stručna suradnica logopedinja